De nerine heeft het afgelopen jaar meegelift op de goede bloemenprijzen en door ze rijper aan te voeren, is de sierwaarde bij inkoop direct zichtbaar.
Inkoper Jack Vianen van OZ-Hami: „Nerine kan een duur product zijn, waardoor klanten afhaken. Gelukkig is de prijs nu oké. Ook de kwaliteit is goed. Zeker in het hoogseizoen.” Inkoper Jan-Willem Blonk van Hoek Group noemt de nerine goed betaald. „Ik koop graag kwaliteit van de meest gerenommeerde kwekers.” Qua noviteiten ziet Vianen niet veel veranderingen. „Je hebt wit, roze en cerise. Nieuwe soorten lijken allemaal op elkaar.” Ook Blonk vindt de noviteiten veel op bestaande soorten lijken. „De klant wil gewoon een witte of een roze. Welk soort precies, maakt niet uit.”
Teler Kitty de Jong van Agrofleur Select spreekt de inkopers tegen. „De goede bloemist denkt daar anders over. Wij plukken nu de vruchten van de aandacht die we aan veredeling hebben besteed. Het is alleen jammer dat het ontzettend lang duurt voor je weet of een soort geschikt is.” Mitchell Porschen, accountmanager bij All I Am Flowers, beaamt dat. „Als ik enthousiast ben over een nieuw soort, dan duurt het nog een paar jaar voor die op de markt komt.” Porschen vindt nerine een dankbaar product, met een lang vaasleven. „Ook als ze rijper worden geoogst (bolgerijpt) en aangeleverd. De bloemen heeft dan meteen sierwaarde en toch nog 10-14 dagen op de vaas.” De Jong: „Gelukkig snappen steeds meer inkopers dat ook, maar nog niet iedereen.” Qua prijs zit er volgens Porschen nog rek in het product. „We werken samen met telers toe naar vraaggestuurde aanplant. Dat is essentieel voor duurzame groei. Door de markt stabiel te houden heeft iedereen er wat aan.”