De vraag naar cyclamen bleef lang achter, maar vanaf medio september maakte de markt een snelle inhaalslag. Bij telers overheerst de nasmaak van een slechte zomer en de terugval na een uitzonderlijk goed seizoen in 2023.
Van eind juli tot begin september verliep de afzet van cyclamen zeer moeizaam. Peter Rodenrijs, productmanager bij Royal FloraHolland: „Vorig jaar was augustus bijzonder goed, nu kwam de afzet weer op het niveau van 2022. De afzet op Zuid-Europa viel uit door de hitte en ook hier zat iedereen aan het strand. Daar hadden alle bloeiende planten last van. In die periode zijn er 200.000 minder cyclamen bemiddeld en gingen er 300.000 meer naar de klok. Dit gaf bij kwekers het gevoel dat er veel meer cyclamen zijn aangevoerd, maar in feite viel dat met 4% wel mee. Sinds medio september liggen de prijzen weer boven het niveau van vorig jaar. Garden cyclamen doen het bijzonder goed. Met twee nieuwe aanbieders is er tot nu toe ruim 10% meer verkocht. Tuincentra zetten er steeds vaker aparte tafels voor op.” De promotieclub timmert dan ook flink aan de weg, met fotoshoots, beursstands en een recente actie met zes grote bakken cyclamen bij het Binnenhof. Bij kwekerij Bergcamp ziet Sander Burger de vraag groeien naar het Garden-label. „Bij de introductie was men nog wat sceptisch, maar nu zie je het vertrouwen en de vraag toenemen. Zeker in deze periode is het een groot deel van de totale afzet.”
Bij Kees Knecht van Gasa Holland overheerst het sentiment van een teleurstellende zomer. „De start was opvallend mak, nu we in de piek zitten gaat het best goed. We verkopen vooral de kleinbloemige types, met name van veredelaar Schoneveld, die er wat mij betreft qua houdbaarheid en productontwikkeling bovenuit steken. Ik ben blij met de ontwikkeling in het assortiment.”