„Jullie gooien de hele sector voor de bus. Het beleid van Friesland ten aanzien van gewasbeschermingsmiddelen is onwerkbaar en neigt naar paniekvoetbal.” Na de lelieteelt in Drenthe, zit nu de hele land- en tuinbouwsector in Friesland in grote problemen. Friese akkerbouwers die binnen vier kilometer van een Natura 2000-gebied telen, moeten over een jaar hun gewasbeschermingsmiddelengebruik staken óf ze moeten hebben aangetoond dat het geen negatief effect heeft op de omliggende natuur. „Compleet onnodige actie”, stelt Tineke de Vries, voorzitter akkerbouw van LTO Nederland. Ze was één van de acht insprekers, net als de KAVB, tijdens de statencommissie afgelopen woensdagavond. LTO riep leden vooraf op massaal naar de vergadering te komen.
Daar werd volop gehoor aan gegeven. De publieke tribune waar plek is voor tachtig man, was te klein. Daarom volgden zo'n 75 mensen via een tv-scherm in de publieke ruimte beneden de commissievergadering. Tineke de Vries was blij met die steun. Het ondersteunt volgens haar dat de sector zich enorme zorgen maakt.
