Bij de ontwikkeling van nieuwe gewassen duurt het meer dan vijf jaar voordat deze op de markt komen. Een probleem voor veredelaars is dat de wensen van de klant zich moeilijk laten voorspellen. Met een online onderzoek en MRI-scans probeerden onderzoekers inzicht te krijgen in de manier waarop consumenten hun keuze maken. Wat blijkt? Als mensen een plant echt mooi vinden, hoeven ze daar niet lang over na te denken.
Normaal gaan er alleen patiënten in de MRI-scanner van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG). In de afgelopen jaren zijn hier ook de hersenen gescand van consumenten terwijl ze naar afbeeldingen van bloeiende potplanten keken. „Een buitenbeentje in ons onderzoek”, zegt Remco Renken, de magnetische-resonantiefysicus die het onderzoek begeleidde. Hiermee probeerden UMCG, Wageningen University & Research (WUR), Beekenkamp Plants Ornamentals uit Maasdijk en Flora@home uit te vinden hoe de consument keuzes maakt tussen afbeeldingen van bloeiende potplanten. De consument koopt immers steeds meer online.