Na een paar goede jaren, gaat het seizoen 2025 tot nu toe behoorlijk minder voor de astilbetelers. Aan de kwaliteit ligt het niet, maar de prijsvorming laat het afweten. Voornaamste reden is overaanbod.
Het is nog nooit zo slecht geweest in de twintig jaar dat ik astilbe teel”, vertelt Marc Rutgerink van Lovely Astilbe. „Zelfs voor de eerste lengte, die normaalgesproken zo’n dertig cent oplevert, vingen we deze week (week 27, red.) tien cent. Gisteren was het in Naaldwijk zelfs drie cent. We halen al weken structureel de prijzen niet.” De kwaliteit is volgens Rutgrink in orde en volgens hem zijn de aantallen ook oké. „Alleen de prijs laat het afweten. Ook met de rechtstreekse handel ga je mee in de malaise van de veilingprijzen.” Pascal Zandvliet, inkoper bij Holex: „De prijzen waren in week 27 zeer matig. Er is te veel aanbod. Maar Amerika wil ze nog graag.”
Inkoper Mark Leeuwenberg (Tuning) noemt de astilbes niet te duur. „Wij kunnen ze aardig verkopen. Een paar jaar geleden waren ze heel prijzig, dat is voorbij.” Leeuwenberg denkt dat de prijsdaling komt door een overaanbod. „Omdat wij naar Amerika leveren, hadden we deze week last van the 4th of July.” Teler Arjan Kok (Kok Astilbe Flowers) ervaart ook dat de prijs zeer onder druk staat. „Er is te veel aanbod. Middenprijzen nemen al twee jaar af door uitbreiding van het product. De markt raakt vol. Het lukt ons nog omdat we in de bovenkant van de markt zitten qua kwaliteit en houdbaarheid.” Ook teler Bert Jonkheer (Jonkheer Bloemen) heeft een slecht seizoen en had tevens moeite om de gewenste taklengtes te halen. „De kwaliteit was oké, niet uitmuntend”, vertelt hij. „Ik ga zeker minderen of misschien zelfs stoppen. Dit heeft geen zin meer, het lijkt mij een mooi moment om af te bouwen.”
