Een vergelijkbaar groeiperspectief dat de groothandel voor lisianthus voorziet geldt ook voor leveranciers aan de retailers, maar dan meer in sololijnen. Daarbij is jaarrond een vlakke prijszetting op het juiste niveau nodig.
Vooral in sololijnen van supermarkten in Europa is er groeipotentie”, denkt Wim Bom van Intergreen over de markt voor lisianthus. „Dat is een heel ander assortiment en aanbod dan bij de collega’s in de groothandel.” Bas Bontam van de combinatie Green Partners/Greenex/Bloom: „Engeland trekt er van oudsher al aan, en bij de Duitse discounters neemt de belangstelling toe. En er ontstaat wat bereidwilligheid om iets meer te betalen.”
In het retailsegment gespecialiseerde telers als Jelle Pippel en Ricardo Jansen rekenen ook op voortzetting van de marktgroei. Die zette in 2013 definitief in tot 240 miljoen stelen in 2020, een groei van 60%. In 2013 was de verhouding enkel/dubbel nog fifty/fifty, inmiddels lijkt het aandeel gevuldbloemigen te stabiliseren op 90%. „De veredeling is ook gefocussed op dubbelbloemigen en meer niches”, signaleert Peter van Noord van veredelaar Evanthia. „Nu nog beter teelbare”, vraagt Pippel.