Tegen alle verwachtingen in ging de consumentenverkoop van bloemen en planten na de coronadip in maart 2020 als een speer. Ook 2022 ziet er rooskleurig uit, zeggen Gerben Jukema en Peter Ravensbergen van Wageningen University & Research (WUR). Met hun opgedane kennis uit 2021 kijken de marktexperts in de tuinbouw naar de consumentenverkoop van 2022. Maar ze plaatsen wel een aantal kanttekeningen bij het succes.
Veel mensen werken sinds het begin van de coronapandemie deels of helemaal vanuit huis en willen het daar gezellig maken met bloemen en planten. Vanwege de ontwikkeling van nieuwe virusvarianten blijven veel mensen nog een tijdje thuiswerken.
Mede daarom is de vraag naar bloemen en planten in elk geval tot de zomer goed, zegt Gerben Jukema. Hij is sector- en dataspecialist Tuinbouw en werkt onder andere mee aan de Agro Vertrouwensindex, de barometer agrarische sectoren en de jaarlijkse raming van inkomens van Nederlandse glastuinbouwbedrijven. „Consumenten kunnen minder uitgeven aan bijvoorbeeld een etentje of een vakantie, dus ze blijven meer uitgeven aan bloemen en planten.”