De markt voor interieurbeplanting zit in de lift. Corona en thuiswerken hebben daar vrijwel geen invloed op, constateren interieurbeplanters. Integendeel: het kantoor krijgt steeds meer de functie van een ontmoetingsplaats die aangenaam moet zijn. Interieurebeplanters willen graag meer contacten met leveranciers, onder andere over vernieuwing van het sortiment.
Directieleden van vier toonaangevende interieurbeplantingsbedrijven zijn het er allemaal over eens dat corona weinig impact heeft gehad op de markt voor interieurbeplanting. Alleen kregen ze vooral in het begin van de coronatijd wel veel vraag naar groene oplossingen om op kantoren de 1,5 meterregel te kunnen houden.„Verder helemaal niets van gemerkt”, zegt Bart Dijkman van de Ginkel Groep. „Alleen in het begin waren er klanten die een beetje op de rem trapten”, vult Dennis Zuidgeest van Zuidkoop aan. Volgens Jos van der Hulst van De Klerk Interieurbeplanting heeft corona „louter in positieve zin” impact gehad op de markt. „Het besef van aanwezig groen voor de gezondheid is alleen maar gegroeid.”
Dijkman waarschuwt dat er nog wel een effect kan komen. „Bouwers en ontwikkelaars hebben in de coronatijd veel minder gepland. Tot nu toe hebben we daar geen hinder van, maar ik verwacht dat er in 2022 best wel eens gaten kunnen vallen in de planningen. Het zou best kunnen dat we dat nog gaan merken.”