Veel meer salvia’s vangen dit jaar een zelfde middenprijs met vorig jaar. Vooral het segment éénjarige salvia’s uit de kas breidt flink uit. De concurrentie neemt toe, net als het aanbod op de klok.
Het zijn vooral de éénjarige salvia’s die verantwoordelijk zijn voor de volumegroei van 20%. Ook de vaste planten, met Nemorosa als belangrijkste groep, hebben daar last van. Rick van Woudenberg van kwekerij VW Tuinplanten: „We zien steeds meer nieuwkomers in de éénjarigen-markt. Een duidelijke visie of strategie hebben ze vaak niet. Dat zien we aan de volumes op de klok. Zelf draaien wij een prima seizoen. Wij zetten tuinplantenpakketten op in partnerprogramma’s. Salvia maakt daar een stabiel onderdeel van uit.” De overvloed aan éénjarigen zorgt ervoor dat de handel vaker voor het goedkopere aanbod kiest en de duurdere salvia’s minder aandacht geeft. Daarbij komt dat de hele buitenhandel inzakt nu het in heel Europa warm is. „Vorig jaar was het te nat, nu is het te warm. Alles waar TE voor staat, is niet best voor de markt. Tot Moederdag ging het nog goed, maar nu staat alles onder druk,” zegt Arnoud van der Knaap van kwekerij Noordpoel. Dat bevestigt Eric Stuyt van handelsbedrijf Florahuis. „Op het moment doet niks het goed. De tuincentra die wij beleveren acteren nu eenmaal op het weersbeeld. Salvia heeft daar ook last van. Het is jammer dat de vaste planten net op het verkeerde moment op de markt kwam. Want salvia is een populair product, met een bijzonder breed en divers assortiment.”
Kwekerij Torenzicht is al leeg. Robert Buitelaar is tevreden. „Wij zijn maar kort op de markt met salvia Nemorosa. We waren 10 dagen eerder op de markt, door het mooie weer. De planten waren mooi compact en sterk. 40% was voorverkocht, maar ook de rest raakten we best goed kwijt.”
