Buddleja Candy heeft sinds de introductie drie jaar geleden een enorme vlucht genomen. Nu stabiliseert het aanbod. Het groeiende marktaandeel van licentiesoorten als Candy en Free Petite doen de middenprijs stijgen.
Volgens de statistieken van Royal FloraHolland is er tot medio juli 18% minder buddleja verkocht. Dat heeft meerdere redenen. Er is wat minder Candy opgezet, nadat de nieuwe vlinderstruik de afgelopen jaren de markt overspoelde en prijsdruk begon te veroorzaken. Maar ook zijn sommige aanbieders wat later dit jaar, omdat de stekleverantie hier en daar vertraging opliep. Teler Jan Out: “De vroege markt voor kale buddleja’s was nog best goed, vanaf half juni ging het zoals altijd wat moeizamer. Toch doet Candy het ook nu best goed. Blijkbaar is er minder van opgezet en dat heeft de markt goed gedaan. Het is allemaal wat te snel gegaan de afgelopen jaren.” De compacte Candy en dwergstruik Free Petite, beide licentiesoorten, hebben het oude sortiment van langgerekte pluimen voor een deel vervangen. De ene als laagblijvende struik, de ander als tussenvorm tussen langgerekt en bodembedekkend. Omdat licentiesoorten logischerwijs duurder zijn, is de middenprijs van buddleja nu ook flink hoger.
De bijnaam vlinderstruik doet het product goed. Bewuste consumenten herkennen hem als zodanig in het tuincentrum en ook gemeenten planten de buddleja steeds vaker om biodiversiteit te bevorderen. Arjan Bellaart van Waterdrinker: „In coronatijd was er een ware run op buddleja, toen iedereen in de tuin bezig was en het nut van vlinderlokkers bekend werd. Nu is de vraag genormaliseerd. De licentiesoorten krijgen langzaam de overhand. Vooral Candy en Buzz zijn bij onze klanten gewild. De kwaliteit is prima dit jaar; gelukkig kan buddleja goed tegen regen.”