Enkele jaren terug schreven we in deze rubriek over de potentie van de longiflorum. Maar eigenlijk is er vanuit geen enkele hoek een signaal dat dit perspectief nog uitkomt.
Het tegenovergestelde gebeurt: „Het aanbod verschraalt verder”, zegt Pieter de Munnik, productmanager lelies bij Superflora. „De supermarkt wil er vanaf. De mensen laten het liggen.” De eerder beschreven potentie komt er dus niet uit. „En dat zie ik niet veranderen”, vervolgt De Munnik. „In Engeland en Ierland kijken de grote jongens toch eerder naar inkoopprijs en de verkoopcijfers. Dan blijkt een longi ook te prijzig.”
„Het segment is de laatste jaren gekrompen”, vertelt Hans Glorie van veredelaar Van Zanten. „Er zijn wel meer gekleurde longi’s: de roze Cali bijvoorbeeld. Maar uit de praktijk leren we toch dat een longi wit moet zijn.” Gersom Wegman, inkoper bij OZ-Hami, ziet de tendens ook niet snel veranderen. „Watch Up loopt nog aardig, maar verder doen we weinig in longiflorums.”