De prijzen die kwekers vragen voor hun bloemen zijn afhankelijk van de gemaakte kosten, de klokprijzen en wat concurrenten vragen voor hun gewassen. Met prijzen gebaseerd op waarde worden ook handelingen en service meegenomen. Dat is lastiger, maar wel rendabeler volgens marketingadviseurs Tijs Rotmans en Ronald van Schie.
Niet alleen siertelers worstelen met hun prijsbeleid, in veel andere sectoren vinden marketeers het ook lastig om te bepalen hoe hoog het prijskaartje op hun product of dienst moet zijn. Prijsadviseur Tijs Rotmans is er dagelijks mee bezig. Hij is mede-eigenaar van adviesbureau The Pricing Company en kan urenlang vertellen over prijsbepaling. Dat deed hij dan ook tegen marketeers in verschillende sectoren tijdens de masterclass pricing van brancheorganisatie NIMA op 13 oktober. Hierin deelde hij zijn kennis over de manieren waarop een prijs bepaald kan worden en hoe verkopers afnemers kunnen overtuigen. Overigens waren er geen siertelers aanwezig die dag.
Tijdens de masterclass pleitte hij om prijzen niet te laten bepalen door de gemaakte kosten, maar door wat een product of dienst waard is. Daarbij horen ook handelingen en service waaraan geen prijskaartje zit. Als bedrijven het slim aanpakken, kunnen ze met deze methode meer winst maken volgens Rotmans.