Is de iris weer een stap op weg naar het premium imago? Kwekers doen hun best. Al blijkt het in de retail, toch een makkelijk slachtoffer te zijn.
Middenweg Flowers wil graag doorpakken in de irissen en kocht onlangs een eigen kas in ’s Gravenzande. „Een grote stap voor ons”, zegt een verheugde Can Kaya. „Een mooi begin van het jaar.” Het is in januari ’stilte voor de storm’ bij Middenweg Flowers. „Valentijn wordt populairder, maar we moeten het vooral hebben van Internationale Vrouwendag. We verwerken dan drie miljoen stelen binnen tien dagen.” Het jaar 2024 begint goed, vertelt kweker Ben Slagter. „We zijn positief gestemd. We hebben op voorhand al goed verkocht en dat zegt voldoende om er een oordeel over te kunnen vellen.” Sowieso waren de afgelopen maanden positief voor de iris. „Het is goed gelopen”, zegt Fred Hoogenboom, inkoper bij Holex. Hij ziet vooral witte irissen naar China en Korea gaan. „Blauw is ook populair. Geel doen we af en toe, maar niet in grote aantallen.” Als Pieter de Munnik van SuperFlora inkoopt, is het eigenlijk alleen de blauwe variant. „Maar we doen er in 2024 echt knap minder”, zegt hij. „Ik gok wel zo’n dertig procent.” De reden? „Er wordt van alles uit de boeketten gehaald. De iris is niet echt populair als boeketmaker, en dus snel het slachtoffer.” Het moet anders, vindt Slagter. „De prijzen van twintig jaar terug, dat kan gewoon niet meer. Maar het is best lastig om met supermarkten op één lijn te komen.” Kaya probeert zijn iris een premium imago mee te geven. „Dat lukt niet in één jaar, maar we zijn goed op weg. De aantallen voor de klok groeien en de middenprijs zakt niet. We hopen dat meer kwekers iris weer sterk op de kaart gaan zetten.”
