De santini heeft een sterke marktpositie. De aantallen blijven groeien door uitbreiding en omschakelingen bij telers. De tijd moet uitwijzen hoe de markt dit komende tijd oppakt. Aan de kwaliteit zal het niet liggen.
Jan Koolhaas, inkoper bij OZ-Hami ziet dat troschrysant aandeel verloot, terwijl santini zijn positie redelijk wist te behouden. Het is een populair en geliefd artikel voor ons, zegt Koolhaas. „En de types met bolletjes steken er met kop en schouder bovenuit. Die gaan in grotere aantallen weg dan de enkelbloemigen. Ze ogen groter, en daarmee meer decoratief en vullend. Een luxere uitstraling.” Klaas Meijer, inkoper voor Floris Holland, merkt hetzelfde. „De leukere kleurtjes leveren veel op, waar geel en wit achterblijven. Winkeliers maken er echt meer werk van. En die bolletjes, die vullen lekker.”
Kweker Richard van Schie ziet ook dat de santini makkelijk de deur uitgaat. „De prijzen zijn niet hoog, maar voor een normale prijs loopt het goed weg.” Hij ziet als trend dat groen achter blijft. „Het areaal is gekrompen, de prijs trekt als reactie daarop niet aan.” Wilco Hofman (De Landscheiding) ziet dat de santinigroep blijft groeien. „Een aantal bedrijven is ook geschakeld vanuit andere teelten. Er zit duidelijk uitbreiding in de teelt. Of de markt dat aankan, dat gaan we komende maanden zien.”