Van de 20 telers die 20 jaar geleden nog saintpaulia kweekten, is nu nog maar een handjevol over. De forse krimp heeft de prijsvorming goed gedaan. Maar nu de kosten hard stijgen, verdampt die winst weer voor een groot deel.
In 2015 werden er nog 14 miljoen saintpaulia’s verkocht. Vorig jaar waren dat er 6 miljoen. Peter Rodenrijs, productmanager bloeiende planten bij Royal FloraHolland: „Na 2000 zijn veel telers gestopt met saintpaulia. Drie jaar geleden viel er nog weer een grote aanbieder af. Het afvallen van productie heeft de prijzen absoluut verbeterd. Na topjaar 2023 viel 2024 wel weer wat tegen, maar nog steeds werden ze beter betaald dan in de jaren ervoor. De markt is nu goed in balans.” Redenen voor de krimp zijn het imago, meer keuze bij ’klein bloeiend’, de hoge kostprijs en de houdbaarheid in de keten. Het afvallen van de Russische markt was een extra domper. Door de dalende volumes, is de aandacht voor veredeling en vernieuwing verslapt. Zo belandde het product in een vicieuze cirkel. Zonder extra vraag geen vernieuwing, zonder vernieuwing geen extra vraag. Luuk van der Burg van kwekerij Vlasman: „Het is een kip-eiverhaal. Bij een product als kalanchoë, met grotere volumes, is er veel vernieuwing en de nieuwe rassen zijn kouder te telen. Bij saintpaulia missen we nieuwe rassen en moeten we nog steeds flink stoken.”
Gerwin van der Vijver van Waterdrinker ziet weer balans in de markt, en betere prijzen. „De overgebleven kwekers hebben kwaliteit hoog in het vaandel staan. Dat zien we aan de houdbaarheid, het aantal bloemen en de uitstraling. Er is ook weer wat vernieuwing. Zo is door samenwerking tussen kwekers, breeders en ons onlangs een gekartelde saintpaulia geïntroduceerd. Noviteiten kunnen het product nieuw leven inblazen, zeker nu een nieuwe generatie er zonder vooroordelen naar kijkt.”