De afzet van kerstcactus Schlumbergera piekt steeds korter. Maar ook heviger. Voor telers van Schlumbergera was het afgelopen periode flink aanpoten in een korte tijd. Na de eerste week van december was het over met de drukte.
Allerheiligen geeft doorgaans het startschot voor de vraagpiek van Schlumbergera. De afgelopen jaren eindigt die rond Sinterklaas. Wie daarna nog veel aanbod heeft, loopt het risico dat niet meer kwijt te raken. Annemiek Hofland van Hofland Flowering Plants: „De piek wordt steeds korter en heviger. De handel wordt goed betaald in die paar weken, maar het legt een zware wissel op het personeel. Gelukkig toont het ook dat ons product nog steeds heel populair is bij de consument. Er was veel vraag en we zagen mensen enthousiast foto’s delen op de social media.” Ook Jeroen Houterman van kwekerij Houterman Klessens kijkt tevreden terug op het hoogseizoen. „Veel was vooraf verkocht. We worden steeds afhankelijker van supermarktorders, waarschijnlijk omdat de bloemist uit het straatbeeld verdwijnt. De kwaliteit was goed, zeker gezien het zuinige stookbeleid dat we nu voeren. Met de huidige gasprijzen kunnen we niet anders dan kouder telen.”
„Wij telen vooral rood en wit voor de Poolse markt. Tussen Sinterklaas en kerst moet je niet veel meer over hebben, want in die periode staat de markt sterker onder druk. We zijn er aardig doorheen gekomen, met redelijke prijzen”, zegt ook Jeffrey van den Berg van Sunshine Grow. Marcel Koene van tuincentrum De Carlton merkt niet dat de consument Schlumbergera echt als een kerstcactus ziet. „Het is dat we er zelf wat meer van neerzetten in die periode, maar de bijnaam kent bijna niemand. De plant liep weer lekker mee in de kersthandel, vooral in rood en wit. Op zich is het een hele sterke plant, maar er zijn wel kwaliteitsverschillen tussen de aanbieders.”