De daghandel in hyacint stelde in december zwaar teleur. De kou en stokkende voorraden op de winkelvloer remden de vraag terwijl het aanbod op de klok fors was. De klokprijzen waren de hele maand december bedroevend.
Klokhyacinten en directe handel groeien steeds verder uit elkaar; het zijn twee aparte werelden. Een aantal aanvoerders zet ook dit seizoen weer structureel te veel op de klok, wat de prijzen onder druk zet. Zelfs exporteurs zijn daar niet blij mee. Kwekers die via Connect afzetten, zijn niet ontevreden. Gert-Jan Hogervorst: „De directe handel is best redelijk. Hoe het voorjaar gaat zijn, hangt ook af van het aanbod van de warm geteelde producten. Daar zullen er best minder van zijn. Onzeker is ook wat de vraag gaat doen, of tuincentra open blijven of dat ze de warme afdeling koud zetten. Dat laatste kan voor bolproducten best positief zijn.”
Marc van Bragt teelt zijn hyacinten vooral voor de directe handel, een klein deel gaat naar de klok. Beide stellen hem teleur. „Zelfs in aanloop naar kerst was de daghandel voorzichtig en zuinig. Vooral in de potten 7 en 12 was er meer dan genoeg en veel van hetzelfde, met prijsdruk tot gevolg. Met de orders die we tot nu toe hebben geleverd, komen we nog aardig weg met de prijs. Maar hoe dat komende maanden gaat, met verder stijgende kosten van energie en lonen, dat wordt spannend.”
Ook Christiaan Damen had meer verwacht van de kerst. „De gebruikelijke kerstgekte bleef uit. Er werd scherp ingekocht”, zegt hij. Barry Wubben van The Floral Connection merkte dat Franse klanten voor de feestdagen als vanouds hyacinten inkochten. „Tot week 50 liep het storm, net als altijd. Fransen zijn gek op hyacint, vooral met toegevoegde waarde. Er was ruime beschikbaarheid en de kwaliteit was prima. De Connect-prijzen waren iets hoger dan vorig jaar.”