Omdat er in het eerste kwartaal minder aanbod was in bloeiende planten, had kalanchoë een streepje voor in de markt. De prijzen liepen soms extreem op. Nu er meer concurrentie is, doet de prijsvorming een stapje terug.
Bij kalanchoë nam het aanbod af, met 10%. „Door het uitblijven van het voorjaar en schaars aanbod in bloeiers, had kalanchoë een langer momentum. Vooral de maten 10 en 12 profiteerden daarvan. Mini’s en niches wat minder. Het aanbod en het aantal kwekers groeit nu hard, terwijl de handel de ogen juist gaat richten op het buitengoed”, zegt Rick van Luijk van kwekerij Vilosa. De druk op de prijzen neemt toe, maar die zijn nog steeds bovengemiddeld goed. „Retail-acties zijn wat kleiner dit jaar, ook voor Moederdag, en de afzet op Oost-Europa is flink gekrompen. Maar de daghandel wist dat de eerste maanden goed op te vangen”, beschrijft Albert Zuidgeest van Ti-Sento Fowers&Plants.
De beslissing van SlijkermanKalanchoë om minder grote potmaten op te zetten, pakte goed uit, vertelt Stefan Slijkerman. „De verwachting was dat mensen minder te besteden zouden hebben, dus we focussen meer op de 10,5 cm-pot. We zagen de vraag naar die maat ook inderdaad toenemen.” Langzaam komen ook de Garden Kalanchoës weer op de markt. Slijkerman verwacht onder dat label ook meer Tigers af te zetten, een vrij nieuwe lijn van enkelbloemige kalanchoës met een gekleurd hartje.