„Verdiep je in je familiebedrijf voordat je het bedrijf overneemt”, adviseert Wiggele Oosterhoff, docent-onderzoeker ethiek en ondernemen aan de Aeres Hogeschool Dronten, onder meer aan bedrijfsopvolgers. Het is namelijk geen verplichting of een vanzelfsprekendheid, „Kom erachter of het bedrijf bij jou past en of jij bij het bedrijf.”
Begin juni verscheen het boek ’Doorzien, een contextueel handboek voor agrarische familiebedrijven’ van Wiggele Oosterhoff. Hij schreef dit boek op persoonlijke titel. In de media neergezet als een boek over bedrijfsovername. Dit wil Wiggele toch enigszins nuanceren: „Het boek is meer dan een stappenplan bedrijfsopvolging in de agrarische sector. Het geeft de volgende generatie meer inzicht in alles wat er speelt rondom een familiebedrijf. Dus veel breder dan alleen voor bedrijfsopvolgers. Je verdiepen in het familiebedrijf is voor de hele familie zinvol.”
Het boek is een vervolg op zijn eindscriptie voor de leergang contextueel pastoraat die hij samen met zijn vrouw Caroline volgde. Het contextuele gedachtegoed, een stroming in de psychologie, probeert Oosterhoff in zijn boek te verbinden met het agrarische familiebedrijf. De rode draad van zijn boek is dat je je ervan bewust wordt dat je als ondernemer deelneemt in meerdere systemen. Denk aan het familiesysteem, het bedrijfssysteem, het marktsysteem en het maatschappijsysteem. „Elk van die systemen heeft eigen spelregels en daarmee invloed op jou.”