De alomtegenwoordigheid van (social) media zorgt ervoor dat vrijwel alles zichtbaar is geworden, voor iedereen. En dat iedereen zich vervolgens een mening kan vormen. Dat pakt soms goed uit, maar net zo vaak niet. Ook het bollenvak staat, gewild en ongewild, regelmatig in het centrum van de aandacht. Kun je dat voorkomen? En wat doe je als je in ‘de issue arena’ terecht bent gekomen?
Is ‘mediatisering’ een goede of een foute ontwikkeling?
“Dat is maar net hoe je ernaar kijkt. Feit is dat het belang van de media is toegenomen. We gebruiken de media om te informeren en geïnformeerd te worden. Iedereen beschikt tegenwoordig over een smartphone, je kunt zelf berichten maken en reageren, en er zijn veel platforms die nieuws delen. Dat biedt allerlei voordelen, je kunt jezelf als persoon of organisatie heel snel zichtbaar maken. Tegelijkertijd heeft negativiteit een hogere nieuwswaarde dan positieve berichtgeving, de focus ligt veelal op drama en sensatie. Daar wil je liever niet in terechtkomen. Bovendien zie je dat de media onderwerpen van elkaar overnemen, waardoor verhalen zich snel verspreiden. Ook is er onderzoeksjournalistiek die maatschappelijke problemen blootlegt.”