De dahlia blijft onverminderd populair. Dankzij social media lijkt het imago van de eerder als oubollige beoordeelde bloem zelfs beter dan ooit tevoren.
Dit jaar merkt Jack Vianen veel vraag naar boldahlia’s. Dat valt de product manager bij OZ-Hami echt op. „De kleinbloemigen en de pompommetjes, daar is echt vraag naar. Het was een trend die er al even was, maar nu zie je de vraag toenemen.” De reden lijkt hem duidelijk: Instagram en andere social mediaplatforms. „Je ziet de invloed van een foto op social media snel terug.”
Rick Veilbrief, die dahlia’s inkoopt voor Heyl, ziet ook goede vraag naar de dahlia. „De witte gevulde, voor het bruidswerk. Die gaat echt goed. Het is niet al te goedkoop, maar toch loopt het goed weg.” Productbreed ziet Veilbrief dat de dahlia de afgelopen tijd een ’slag duurder’ is geworden. „Waar je voorheen makkelijk iets voor 25, 30 cent kon kopen, gaat dat nu richting de 35 à 40 cent.”