Het merendeel van de burgers is positief gestemd over de bloembollen- en bolbloementeelt. De branche zelf is juist negatiever gestemd over het sentiment van de burgers dan echt het geval is. Dat blijkt uit het imago-onderzoek dat is uitgevoerd om inzicht te krijgen in de huidige beeldvorming van de bloembollenbranche. Voor Royal Anthos, KAVB, CNB en Keukenhof geen reden om als branche op de luie stoel te gaan zitten: ’We moeten transparanter worden en duidelijk maken dat de sector in transitie is.’
Het imago-onderzoek is uitgevoerd door onderzoeksinstituut Motivaction en werd donderdag 14 maart in Keukenhof gepresenteerd. Opdrachtgevers van het onderzoek Royal Anthos, KAVB, CNB en Keukenhof wilden in kaart brengen wat het heersende sentiment en de huidige beeldvorming is van de bloembollenbranche. Beeldbepalers zijn onder andere zichtbaarheid in de media, de verbondenheid met de branche en transparantie in de berichtgeving.
Ondanks het positieve beeld dat de ondervraagden hebben bij de bloembollenbranche, is het wel tijd voor actie, is de conclusie. Mark-Jan Terwindt van Royal Anthos: „Dit onderzoek is zeker geen eindpunt maar een heel goed objectief beginpunt. Samen met de KAVB, CNB en Keukenhof staan we aan de lat om goed geformuleerde acties aan de onderzoeksresultaten te koppelen. Als branchevereniging hebben we niet alleen te maken met leden, maar ook met beleidsmakers en burgers. Om de betrokkenheid van deze partijen te verbeteren, moeten we duidelijker naar buiten communiceren over wat er in de sector gebeurt en wat onze ambities zijn.” KAVB-directeur Michael Mackaay vult aan: „De problematiek die op dit moment wordt geschetst in de media, speelt zich voornamelijk af op teeltniveau. Maar wat er in de teelt gebeurt, heeft impact op de hele keten. Gelukkig is het gevoel van urgentie goed aanwezig bij alle partijen en kunnen we het imago van de bloembollenbranche ketenbreed oppakken.”