De laatste weken zwelt de kritiek op de veranderingen bij Royal FloraHolland aan. Leden en klanten roeren zich. Niet iedereen kan zich vinden in de veranderingen die bij de veiling plaatsvinden. „Het is niet altijd even gemakkelijk”, reageert algemeen directeur Steven van Schilfgaarde. „Het ergste dat je kan overkomen is stilstaan. Het wordt alleen maar ingewikkelder als je niet beweegt”.
Microsoft Teams is tegenwoordig het domein waar Steven van Schilfgaarde actief is. De lockdown noopt de CEO van Royal FloraHolland net als zovelen in de wereld tot thuiswerken. Alleen voor klantbezoeken maakt hij een uitzondering. Via de digitale snelweg zijn er onder meer vergaderingen met het negenkoppig management. Het is anders dan fysiek vergaderen, maar zolang de vergaderingen gestructureerd en onder een strak voorzitterschap plaatsvinden gaat het goed, ervaart hij.
In die digitale wereld is de kritiek van een aantal klanten en kwekers, die de afgelopen weken op de veiling over de veiling onder meer in diverse media neerdaalde, de veilingdirecteur niet ontgaan. Het lastige vindt hij dat veel kritiek via de media geventileerd wordt en dat critici hem niet altijd zelf benaderen. „Iedereen kent mij of mijn e-mailadres. Benader mij dan ook als je ergens mee zit.”