Van de groeiende populariteit van Hydrangea paniculata willen steeds meer partijen een graantje meepikken. De forse uitbreiding zet vooral in de daghandel de prijzen onder druk. Dat baart ook ervaren aanbieders zorgen.
De cijfers van FloraHolland geven een iets vertekend beeld. Die wijzen op een uitbreiding van 150% in het aanbod, maar dat is niet volledig toe te schrijven aan de productie van dit jaar. Een deel van de voorraden die vorig jaar geen weg vonden, is dit voorjaar nog geveild. Toch is er ook dit jaar weer meer geproduceerd. „De paniculata was afgelopen jaren een zeer succesvol product. Dat trekt nieuwkomers aan. Er staat dus fors meer dan vijf jaar geleden en net als vorig jaar is er best wat overproductie. In onze vaste lijnen hebben we daar geen last van, maar de daghandel is wat stroever en partijen zijn zoekende naar nieuwe wegen nu Rusland als belangrijke markt is afgevallen”, zegt teler en veredelaar Alex Schoemaker.
„Er is nu meer aanbod dan er vraag is”, merkt ook kweker Leon van Lint. „De piek is wel bereikt.” De paniculata-hype is wel begrijpelijk, vindt hij. „Het is een dankbare en makkelijke plant die lang bloeit en het assortiment is enorm verbreed. Dat stimuleerde zowel de teelt als de afzet.” Ervaren kwekers denken dat veel nieuwkomers volgend jaar zullen afhaken nu de markt overvol raakt.