Op Euroveiling verkiest een nieuwe generatie Belgische bloemisten kopen op afstand en laat bloemen en planten door de veiling bezorgen. Veel kopers bevolken echter nog altijd dagelijks de tribune in de afmijnzaal. Directeur Sim Echelpoels: „Klanten komen hier voor sociaal contact en een broodje. Dat blijft, het zal altijd een combinatie van fysiek en digitaal blijven.”
Het is kwart voor negen op een woensdagmorgen. In de afmijnzaal van Euroveiling in Brussel draaien vijf klokken op het nieuwe ledfront. De zaal is redelijk goed gevuld met kopers. Gedurende het bezoek wordt duidelijk dat de veiling zich het best laat vergelijken met Plantion in Ede. Fysiek veilen staat in Brussel nog op een voetstuk, maar evenredig wordt ingezet op digitalisering.
Veel jonge Belgische inkopers verkiezen kopen op afstand. Ze komen uit bed en kruipen in pyjama en met een kop koffie achter de computer. De KOA-kopers krijgen een beeld van de aanvoer door camera’s in de afmijnzaal. Om zich ervan te vergewissen dat de kopers op afstand niks missen houdt de opsteker de bloemen en planten ook nog eens voor een van de camera’s.