Helleborus is goed uit de startblokken gekomen. Door het zachte weer kwam de productie eerder in bloei en de afzet verloopt gladjes. De extra ruimte in de markt door uitval bij skimmia, draagt wellicht ook bij.
Zagen telers vorig jaar de vroege markt nog in rook opgaan door vertraagde bloei, dit jaar was helleborus er al vroeg bij. „In week 37 hadden we de eerste helleborus al beschikbaar. Er was meteen veel belangstelling. Als het zo door gaat, wordt het een goed seizoen en zijn we er voor Oud en Nieuw doorheen. Vorig jaar lukte dat niet, omdat we een stuk later op de markt waren,” zegt Tim Elfers van kwekerij Kuivenhoven. Ook de nabestellingen lopen al goed, merkt Hans Verboom van kwekerij Verboom. „Schappen raakten eerder leeg en dat leverde al vroeg herhalingsvraag op, terwijl er juist minder derving is bij klanten. Omdat we weinig regen en meer licht hebben gehad, zijn de planten een stuk sterker en gezonder.” De teler levert in deze periode ook de Verboom Beauty, de ’kale’ helleborus voor in de huiskamer, een nicheproduct. Ze komen veel in kerstarrangementen op tafel terecht. „We zijn de enige aanbieder. De plant gaat vooral naar bloemisten. De markt is stabiel,” zegt hij.
Doorgewinterde producenten hebben de markt goed verdeeld in productlijnen, potmaten en afzetsegmenten. Ze zitten elkaar nauwelijks in de weg. Teler Cor IJzelenberg richt zich met exclusieve, eigen soorten vooral op het hoge segment. „Nu we ons Winter Princess-label hebben uitgebreid met nieuwe kleuren, zien we de interesse groeien. Vrijwel alles is op voorhand verkocht. De volgende uitdaging is veenvrije helleborus, dat valt nog niet mee.” De handel is tevreden over de start en ziet de vraag nu groeien. Ed Kamps van Noviflora: „De toon is gezet. Er is soms bijna niet in de behoefte te voorzien, zo hard gaat het.”