Geen zon? Dan maar een zonnebloem op de vensterbank. Dat leken veel consumenten te denken dit voorjaar. De handel trok er hard aan, maar telers hadden lange tijd moeite om kleur te krijgen op de plant.
Met helianthus bracht de consument het zonnetje in huis, zolang die zich maar schaars ’in het echt’ liet zien. Tot begin juni moesten telers hun helianthus vaak als ’groentjes’ wegdoen. Het gebrek aan zon en warmte hielp wel om de plant op natuurlijke wijze compact te houden. Bij hoge temperaturen gaat de plant rekken, maar de consument koopt bij voorkeur compacte zonnebloemen. Dat merkte ook Marco van Etten van kwekerij ’t Loo. „Het lukte dit jaar goed om de planten niet langer dan 35-40 cm te laten worden, zonder veel te hoeven remmen. Door het donkere weer en veel noordenwind, was het wel lastiger om kleur op het gewas te krijgen en ook het doorkleuren duurde langer. Omdat er vaak meer vraag was dan rijp aanbod, hebben we soms wat later mogen leveren, maar het kwam ook vaak voor dat klanten ze toch al wilden hebben. Dat hebben we liever niet, want dan lopen ze op de winkelvloer niet makkelijk weg.”
De afzet liep niet constant even vlot, vindt Sander van Lith van kwekerij Euflorie. „De markt is volatiel. En dat is voor helianthus ongunstig, want als de plant kleur toont, moet die weg. Je kan geen voorraden aanhouden en wachten op een betere markt. Toch is het gemiddeld wel een goed jaar”, zegt hij. Bij handelsbedrijf Hans Visser is de afzet van helianthus vergelijkbaar met vorige jaren, zegt Erik van der Zwaard. „De vraag is prima, de kwaliteit ook. We letten erop dat de plant niet te rijp en niet te langgerekt is. Dat geeft de grootste kans op succes op de winkelvloer. We verkopen met name ’gewone’ Sunsations. Multiflora’s in veel mindere mate.”