De jongens van Jan de Wit. Zo heet het boek dat het bloembollenbedrijf Jan de Wit en Zonen uit Enkhuizen dit voorjaar uitbracht ter gelegenheid van het 100-jarig jubileum. Een boek over wat ze als ‘koopmannen met een kwekershart’ (de ondertitel) meemaakten. Kleinzoon Jan de Wit, vertelt in dit artikel vooral over de ontwikkelingen rond verkoop en promotie in het familiebedrijf.
De koninklijke onderscheiding, het predicaat Hofleverancier, ter gelegenheid van het 100-jarig bestaan van het bedrijf Jan de Wit en Zonen hangt prominent in de ruime vergaderruimte. Foto’s van de oprichter, zijn zonen en diens kinderen in het familiebedrijf hangen er ook. In 1995 werd het bedrijf overgedragen aan de derde generatie De Wit. Negen nazaten van de man die in zijn geboortedorp Bovenkarspel - waar veel families De Wit zijn - de bijnaam Jan Rap had. Hij hield van doorpakken, was vooruitstrevend en had een sterke eigen mening, weet kleinzoon Jan, een van de huidige directieleden. „Hard werken is nog steeds een van onze basisregels, net als goede communicatie en zakelijk, respectvol en flexibel blijven werken aan relaties met klanten, leveranciers en personeel.”