Guzmania doet het beter dan in 2019, het laatste echte referentiejaar. Maar het is niet één van de bloeiers die qua prijsvorming maximaal profiteert van de oververhitte markt. Toch geeft de tijdelijke boost hoop.
De afgelopen maanden was er zoveel vraag naar guzmania dat er voor Moederdag soms onvoldoende rijpe planten voorhanden waren. „We konden niet alle vraag invullen, veel planten waren nog te rauw. Blijkbaar had iedereen daar last van, want we kregen ook veel aanvragen van onbekende klanten. Na de lockdown van vorig jaar is de handel steeds heel goed geweest”, beschrijft Miriam Kuijf van Stofbergen Plant Company.
Volgens Wim Koolhaas van Bromelia Specialist is niet alleen ’corona’ debet aan de verhoogde vraag. „Ook het koude voorjaar en daardoor het achterblijven van het buitengoed, heeft meegeholpen. Van Valentijn tot aan Noord-Europese Moederdag waren de feestdagen mooi verspreid dit jaar, waardoor er bijna geen gaten vielen. Maar de goede resultaten van dit jaar, geven geen garantie voor de toekomst.”