Dit jaar had de grote doorbraak van de zeevracht van Keniaanse bloemen moeten worden, maar het werd het niet. De zeevracht van Kenia naar Europa ligt nagenoeg stil. De Houthi-rebellen zorgen er nog altijd voor dat reders niet het risico durven nemen om schepen door de Rode Zee te sturen. De overtuiging is er echter nog altijd dat zeevracht van bloemen groot wordt.
Al jaren spreken diverse partijen zich positief uit over de toekomst van zeevracht van bloemen. Kenya Flower Council (KFC) is er een van. Directeur Clement Tulezi liet vorig jaar op IFTF weten dat in 2030 50% van de bloemen die vanuit Kenia naar Europa verscheept worden per boot zouden gaan. Andere partijen als reder Maersk en expediteur Kuehne+Nagel waren weliswaar wat voorzichtiger in hun voorspellingen, maar ook zij waren positief over de toekomstige positie van zeevracht. Zo sprak sales en development manager reefer logistics Christo van der Meer van expediteur Kuehne+Nagel dat in 2030 30% van de bloemen uit Kenia met bestemming Europa overzee zou gaan. De expediteur houdt zich sinds 3,5 jaren niet alleen met luchtvracht bezig, ook met zeevracht.