In Californië viel ICE binnen bij cannabiskwekerijen en pakte illegale werknemers op. Sierteeltbedrijven hebben nog niet te maken met bestormingen, maar hebben wel te maken met onrust onder werknemers. Ze vluchten en komen de volgende dag niet opdagen omdat ze bang zijn opgepakt te worden. De grote vraag is: blijft het bij de cannabiskwekerijen of gaat het verder?
„Je belt precies de juiste persoon. Bij ons aan de overkant viel ICE op 10 juli jl. een cannabiskwekerij binnen. Het was zo gek en het was ook eng, supereng”, vertelt een potplantenkweker in Californië. Of we zijn naam niet willen noemen, vraagt hij halverwege het interview. „Het is zo intimiderend. Het is gek om bang te zijn voor de eigen regering, het is een rare wereld waarin we leven. Gek is dat, tegelijkertijd zijn er ook tuinders die helemaal voor de grote oranje man zijn.”
Zelf was de potplantenkweker niet thuis op het moment van de ‘raid’ van ICE. Zijn vrouw kwam met de kinderen op de achterbank de straat inrijden, zag wat er gebeurde en belde direct haar man om verslag te doen. Zo’n 40 agenten, met vijf zwaar bewapende mannen in grote auto’s en militaire kleding vielen bij hun overbuurman binnen. Ook op een andere vestiging van het bedrijf. Meer dan 300 werknemers van de ‘wietboer’ werden opgepakt. Beelden van de inval circuleren op internet. Ja, de potplantenkweker denkt dat ICE ook bij hem binnen zou kunnen vallen.
