De afzet van cyclamen als kamerplant staat onder druk, maar als terrasplant heeft het product nog volop kansen. Steeds meer aanvoerders doen mee met de promotiecampagne voor Garden cyclamen.
Na bijna drie jaar collectieve promotie voor outdoor cyclamen besluiten aanvoerders in november of ze de campagne voort willen zetten. Productmanager Peter Rodenrijs van Royal FloraHolland: „Vanaf juli tot week 38 deed cyclamen het beduidend beter dan vorige jaren. Het aanbod is met 10% afgenomen, doordat twee kwekers zijn gestopt, de middenprijs steeg met 11 cent. Oorzaken zijn dat bloeiende planten in de lift zitten en de bekendheid van cyclamen voor buiten is gegroeid. Omdat we vooral daar kansen zien voor groei, willen we de promotiecampagne voortzetten en daarbij extra focussen op midi en grootbloemige varianten.”
Bij kwekerij Bergcamp ging de afgelopen weken veel aanbod weg onder het Garden-label. „Die doen het elk jaar wat beter in deze periode. Ook onze nieuwe 4-pack Garden-mix doet het goed. Verder merken we dat bijzondere cyclamen meer in trek zijn. De gewone mix presteert ’gewoontjes’”, zegt Sander Burger. De statistieken van Royal FloraHolland laten zien dat noviteit Petit Moulin een flitsende start maakt en Victoria, wit met felgekleurd randje, flink groeit.