Gladiolen zijn onlosmakelijk verbonden met de Vierdaagse van Nijmegen en de uitdrukking ‘de dood of de gladiolen’. Een beperkte groep telers in Nederland teelt deze zomerbloeiers nog, het areaal is sterk gekrompen. Maar zij zien prima kansen voor het knolgewas, mede door de samenwerking binnen collectieven en de recente uitbreiding van het assortiment.
Als de wandelaars van de Nijmeegse Vierdaagse tijdens hun laatste dag op de ‘Via Gladiola’ als helden worden binnengehaald, voelen ook de Nederlandse gladiolentelers en -handelaren zich even een held. Hun kleurrijke zwaardvormige bloemen als symbool voor onverzettelijkheid en victorie, zo zouden ze het graag in de rest van het jaar ook zien.
Maar de realiteit is dat de gladiool lijdt onder het hardnekkige imago van een wat ouderwetse en niet al te handzame bloem, zowel onder bloemisten als consumenten. Volgens kwekers en handelaren zijn er genoeg redenen om nieuw elan voor de lange snijbloem te mogen verwachten.
Lees het hele verhaal in Greenity 151. Geen abonnement? Bel de Hortipoint Abonneeservice voor het digitale en/of papieren vakblad voor de bloembollen- en vasteplantensector: 071-5659644