Vorige

Gladiolensector hoopt op nieuw elan

Tekst
Beeld
Hortipoint

Gladiolen zijn onlosmakelijk verbonden met de Vierdaagse van Nijmegen en de uitdrukking ‘de dood of de gladiolen’. Een beperkte groep telers in Nederland teelt deze zomerbloeiers nog, het areaal is sterk gekrompen. Maar zij zien prima kansen voor het knolgewas, mede door de samenwerking binnen collectieven en de recente uitbreiding van het assortiment.

Als de wandelaars van de Nijmeegse Vierdaagse tijdens hun laatste dag op de ‘Via Gladiola’ als helden worden binnengehaald, voelen ook de Nederlandse gladiolentelers en -handelaren zich even een held. Hun kleurrijke zwaardvormige bloemen als symbool voor onverzettelijkheid en victorie, zo zouden ze het graag in de rest van het jaar ook zien.

Maar de realiteit is dat de gladiool lijdt onder het hardnekkige imago van een wat ouderwetse en niet al te handzame bloem, zowel onder bloemisten als consumenten. Volgens kwekers en handelaren zijn er genoeg redenen om nieuw elan voor de lange snijbloem te mogen verwachten.

Lees het hele verhaal in Greenity 151. Geen abonnement? Bel de Hortipoint Abonneeservice voor het digitale en/of papieren vakblad voor de bloembollen- en vasteplantensector: 071-5659644

Greenity 151, 11 augustus 2023

Gerelateerde content

Abonneer
Laat het weten als er

Blijf op de hoogte
met wekelijkse updates!

Selecteer categorie(en):

Notitie

Registreren

Selecteer een de demo en krijg vijf dagen gratis toegang tot PlatformBloem.

Onbeperkt gebruik maken van PlatformBloem?
Bekijk de mogelijkheden.

Heeft u een abonnement op het Vakblad voor de Bloemisterij, Greenity, Bloem&Blad of Floribusiness, maar geen account?
Neem contact met ons op.

Al een account?
Inloggen

Log hier in met uw account van het Vakblad voor de Bloemisterij, van Greenity of van Bloem&Blad.

Heeft u een abonnement op het Vakblad voor de Bloemisterij, Greenity, Bloem&Blad of Floribusiness, maar geen account?
Neem contact met ons op.

Sluit venster
  • Feedback ontvangen wij al te graag!

Sluit venster