„De balans tussen het maatschappelijk verantwoord bloembollen telen in Nederland en tegelijkertijd de toegang houden tot de ontvangende landen van de bollen, is een grote uitdaging.” Dat zegt Mark-Jan Terwindt, directeur van Royal Anthos in de podcast ‘Bollen in bloei’. In deze podcast geven verschillende mensen uit de sector hun visie op de ontwikkeling van de bloembollenteelt en -keten naar het volgende level.
De podcast komt uit de serie van de topsector Tuinbouw & Uitgangsmaterialen.
Terwindt geeft aan dat tulpen, waar ook ter wereld, meteen de associatie met Nederland geven. „We zijn een trotse Hollandse sector, waar veel activiteit is en veel trotse ondernemers.” De grootste uitdaging voor de sector, vindt hij het gesprek met de maatschappij want die heeft een mening over de sector. „We gaan met hen in gesprek om aan hun verwachtingen te voldoen. Dan gaat het met name over het gebruik van middelen. Dat is een wedstrijd met de natuur, maar als het ergens kan, dan is het hier”, aldus Terwindt.
Altijd een plekje voor bollen
Het mooie aan de sector is volgens hem dat ondernemers in de sector steeds weer nieuwe markten zoeken als die wegvallen. Hij noemt Rusland, de kleinere markt in Amerika door de hogere handelstarieven en de Chinese markt die toch wat onder spanning staat. „Dan duikt er weer een land als India op. Iedereen gaat er met zijn koffer heen om te kijken of ze daar bollen kunnen verkopen. Eigenlijk vindt de handel altijd wel een plekje voor de bollen.”
In de podcast komen naast Terwindt, ook Fred Molenaar, CEO van Moolenaar Flowerbulbs, Theo Aanhane, algemeen directeur van Hobaho en Paul Ruigrok, onderzoeker WUR aan het woord. Harrij Schmeitz, programmamanager IMPACT T&U en Glenn van der Burg zijn de gespreksleiders in de podcast.
‘Aan moderne kant van het schap terecht gekomen’
In de podcast vertelt Schmeitz iets over de historische achtergrond van de tulp. „Eigenlijk was de bloembol de eerste bitcoin.” Verder geeft hij de ontwikkeling aan dat er veel verschillende bolbloemen zijn en dat die steeds vaker in allerlei moderne boeketten worden verwerkt. „Vooral in de ‘wilde boeketten’ die tegenwoordig populair zijn. De bolbloemen zijn aan de moderne kant van het schap terecht gekomen. Dat is heel mooi”, zegt hij. Ook wordt er gewerkt aan nieuwe markten voor bolbloemen, zoals dat bij lelies gebeurt waar er steeds meer lelies komen zonder stuifmeel. „Die doen het goed in de bruidsmarkt”, geeft Terwindt aan.
