Ondanks grote obstakels is de verwachting dat in Nederland de komende jaren grote stappen worden gezet op het gebied van elektrificatie van binnenlands wegtransport. De sierteelt is grotendeels afhankelijk van export van internationaal vervoer. Elektrificatie van internationaal wegtransport is een compleet ander verhaal. De componenten actieradius, beschikbare laadinfrastructuur en kosten staan nog fors in het rood. Maar ook dat verandert.
Vorig jaar werden in Nederland 16.000 trucks verkocht, 582 ervan waren elektrisch. In totaal rijden er nu zo’n 1.200 elektrische trucks in Nederland. De verkoop van elektrische trucks in 2024 was een groei van 38%; een jaar eerder was dat nog 270%. Echt succesvol was de verkoop dus niet. Met name de netcongestie en productievertraging bij fabrikanten speelden een negatieve rol. Transporteurs hadden bovendien te maken met een kostenstijging door inflatie en hogere loonkosten. Transporteurs moeten de meerkosten van elektrisch rijden wel goed kunnen maken en dat is lastig als de marges flinterdun zijn.
Toch is er een positief gevoel bij Bart Banning, sector banker transport en logistiek bij ABN AMRO en Johnny Nijenhuis van Nijenhuis Truck Solutions. Dat lieten zij weten tijdens het webinar van Nieuwsblad Transport Zero-emissie wegtransport naar de volgende versnelling. Banning zag onder de kopers van elektrische trucks nieuwkomers. Het zijn niet alleen maar de grote bedrijven die elektrificeren, maar ook kleine en middelgrote bedrijven.