Al 220 jaar worden de Gentse Floraliën georganiseerd ter promotie van de Vlaamse sierteelt. Van 1 mei tot en met 10 mei vond de 37-ste editie plaats. Na een dramatische editie in 2016 lijkt Floraliën weer helemaal terug.
Het is een karakteristiek gebouw: het Floraliënpaleis naast het Citadelpark in Gent. De ijzeren plafondconstructie doet denken aan een stationsgebouw. De hoge muren die op veel plaatsen stucwerk ontberen verraden dat het gebouw zeer gedateerd is. Bijzonder onderdeel van het gebouw is ‘t Kuipke, een wielerpiste voor baanwielrenners. In de eerste tien dagen van mei vond in het Floraliënpaleis Floraliën plaats.
Sommige kwekers noemen het festijn vooral een traditie en zien niet zo zeer het commercieel belang van deelname in. Zoals azaleakwekers Alex, Marnix en Guy De Croock. Marnix noemt deelname de hobby van zijn oudste broer Alex. Ondanks dat hun stand op Floraliën het nieuws haalde, omdat de Belgische koning er op de foto ging, noemt hij hun deelname commercieel gezien niet interessant. Het is niet dat dankzij Floraliën klanten hun deur plat lopen. Marnix vindt het vooral een mooie gelegenheid om hun collectie azalea’s te laten zien aan het grote publiek. Alex bevestigt de woorden van zijn broer en voegt eraan toe dat de show wel zorgt voor verbinding tussen kwekers. Onder de vlag van Vereniging Azalea en Rododendron hebben de kwekers een gezamenlijke stand. Die samenwerking geeft veel voldoening.
