Politici van zes partijen discussieerden afgelopen week in Nieuwspoort over mobiliteit. Grotendeels buiten de schuld van de sector ligt het wegvervoer in de transitie achter op andere sectoren. Waar de ene partij pleit voor meer regie van de overheid, waakt de ander over een gezonde toekomst voor het mkb.
Alle vormen van vervoer zullen in Nederland 2050 flink zijn toegenomen, berekende de Mobiliteitsalliantie. Dit geldt ook voor het vrachtvervoer. In een lage schatting neemt het goederenvervoer over de weg met 2% toe, een hoge schatting van de alliantie spreekt over +30%. De mobiliteitsalliantie is een samenwerking van 25 partijen in de mobiliteitsector. Ze biedt op 30 oktober aan het eind van het Grote Mobiliteitsdebat Deltaplan 2035 aan demissionair minister Mark Harbers en demissionair staatssecretaris Vivianne Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat aan.
De boodschap van de Mobiliteitsalliantie aan de minister is om te zorgen dat mobiliteit een grote plek krijgt in het nieuwe regeerakkoord. Als mobiliteit schoon en betaalbaar moet blijven dan moet er geïnvesteerd worden en slimmer met de huidige modaliteiten worden omgesprongen. Harbers zegt deze boodschap te ondersteunen omdat hij welvaart van belang vindt en mobiliteit van belang vindt voor een leuk leven.