De transportsector maakt zich grote zorgen over de Duitse grenscontroles die vanaf maandag 16 september plaatsvinden. Transport en Logistiek Nederland (TLN) vreest grote economische en sociale schade voor de transportsector. Evofenedex ook. In de sierteelthandel zijn de reacties wisselend. Niet iedereen verwacht dat de soep zo heet wordt gegeten. Zeker niet aan de Nederlands-Duitse grens.
Duitsland kondigde op maandag 9 september vanaf maandag 16 september zes maanden lang paspoortcontroles aan alle Duitse buitengrenzen aan, inclusief Nederland. De transportsector maakt zich zorgen. „Tijdens de corona-periode en het EK voetbal in Duitsland hebben we kunnen zien welke verregaande problemen grenscontroles kunnen veroorzaken. Chauffeurs moesten soms onmenselijk lang wachten. Daarnaast kost elk uur wachttijd honderd euro per chauffeur”, verklaart TLN, de ondernemersorganisatie voor wegtransportbedrijven en logistiek dienstverleners. Ze heeft 5.000 leden.
TLN vreest voor grote economische en sociale schade, waardoor producten niet op tijd aankomen, handelsstromen in de war geschopt worden en de planningen van transportbedrijven ernstig verstoord raken. „Duitsland is de grootste economie van de EU en ondermijnt hierdoor het Schengenakkoord en het vrij verkeer van goederen. Dit heeft zware gevolgen op een beroepsgroep die hier niets mee te maken heeft.”