Royal FloraHolland verwacht dat het terugdraaien van de krimp van het aantal vliegbewegingen op Schiphol door demissionair minister Mark Harbers een beperkte impact heeft op bloemenvluchten op de Amsterdams luchthaven. „We zien voor bloemen het zwaartepunt al steeds meer verschuiven naar de Belgische luchthavens, met name Luik”, verklaart Eline van den Berg, specialist supply chain public affairs bij de veiling.
Van den Berg noemt het besluit van minister Harbers om toch vast te houden aan 500.000 vliegbewegingen per jaar het zoveelste besluit in het dossier Schiphol waarmee er een instabiel beeld afgegeven wordt richting verladers, airlines en andere logistieke partners. Perspectief ontbreekt. „Dit is onder andere ook de reden dat we vanuit de cargo community pleiten voor een aparte slotpool voor vracht.”
Van den Berg wijst erop dat het overall beeld van het cargo volume op Schiphol dit jaar al een dalende tendens heeft, terwijl de inkrimping van het aantal vliegbewegingen nog niet is ingegaan. Dit blijkt uit de Schiphol Cargo statistics. Snijbloemen vormen meer dan 35% van de importcargo op de nationale luchthaven.