Fysiek veilen speelt nog altijd een grote rol op Plantion en Veiling Rhein-Maas. Dit laat niet onverlet dat KOA en klokvoorverkoop (KVV) bij hen terrein winnen. Door een andere dynamiek dan grote broer Royal FloraHolland hebben de regionale veilingen hun eigen strategie en verwachtingen voor klokvoorverkoop.
Op maandagmorgen om 7:00 uur is het druk in de afmijnzaal van Plantion. Kopers kijken afwisselend naar de karren met bloemen en planten die onder de drie klokken doorkomen en het klokfront. Een medewerker van de veiling loopt de tribune op en neer met koffie en broodjes.
Directeur André van Kruijssen heeft plaatsgenomen in een van de bankjes op de tribune. Hij vertelt dat de bloemisten en tuincentra nog altijd hechten aan schouwen en fysieke inkoop op de klok. Tegelijkertijd ziet Van Kruijssen dat het percentage KOA en KVV groeit. Twee derde van de omzet van bloemen en planten wordt op de tribune verkocht. Een derde via KOA en klokvoorverkoop, rekent hij voor. Hij wijst op het klokfront waarop voor kopers zichtbaar is dat een deel van de aanvoer al verkocht is via KVV. 14+4 meldt het middelste front. 14 fusten zijn nog beschikbaar, 4 zijn er al voordat de klok startte verkocht. Ook de KVV-prijs wordt weergegeven, legt Van Kruijssen uit.