Kwekers doen de eerste ervaring op met Direct Bieden, een nieuwe methode van Royal FloraHolland om bloemen en planten te verhandelen. De ervaring van kwekers leert dat het met name geschikt is voor het retailsegment. „Het retailsegment is gewend om volle karren te kopen. Voor 25 tot 40 cent kopen klanten niet zomaar een volle kar tulpen.”
„Het is een heel goed systeem, maar kopers weten het nog niet te vinden”, zegt tulpenbroeier Henk van’t Hul van Terra Nova Flowers in Bant in de Noordoostpolder over Direct Bieden, de nieuwe dealmakingmethode van Royal FloraHolland (RFH). In het begin van het tulpenseizoen bood Van’t Hul er elke dag tulpen aan, en ging een aantal karren via dit nieuwe verkoopkanaal van RFH weg. Op dit moment biedt hij niet meer via Direct Bieden aan.
De eerste weken van het seizoen broeide Van‘t Hul tulpen die geschikt zijn voor het retailsegment. „25 tot 30% van mijn tulpen zijn voor het retailsegment en die passen prima op Direct Bieden. Als ik dan alvast een kar via Direct Bieden weg kan doen is dat positief voor de prijsvorming op de klok. De rest van mijn sortiment is zwaar. Je kunt geen tulpen van 25 cent op Direct Bieden zetten. Je kunt uitrekenen wat een koper moet betalen als hij een volle kar afneemt.”