De exportplus met bloemen en planten uit Nederland naar Zwitserland pakt niet voor iedere ketenschakel goed uit. Voor versterking van de Nederlandse positie zijn in het retailkanaal afspraken voor de lange termijn nodig. In de groot- en detailhandel zijn exclusiviteit en noviteiten belangrijk.
Zwitserland doet goed mee met de exportstijging van snijbloemen en pot- en tuinplanten uit Nederland tot het totaalrecord van €2 miljard na het eerste kwartaal dit jaar. Dat is een stijging van 17% in vergelijking met 2019 en ook in april zette die lijn door. „Tevredenstellend”, beoordeelt commercial manager Arie-Maarten Piet van DGI de afzet van bloemen via Nederland naar Zwitserland in de eerste vier maanden dit jaar. „Heel goed”, is de kwalificatie van de kamer- en tuinplantenexport van sales director Huib Kranendonk van Royal Lemkes. Zij bevestigen de positieve trend die Floridata en de VGB na de eerste drie maanden meldden. „Maar wat wij er altijd aan toevoegen, is dat de inkoopwaarde hoger ligt en dat de lasten stijgen, bijvoorbeeld door brexit en hogere luchtvrachtkosten. Maar in de positieve flow doet Zwitserland heel goed mee”, meldt Wesley van den Berg van Floridata.
Net als bij de totale exporttrend doen ook in Zwitserland de planten het dit jaar beter dan de bloemen en dat is een ontwikkeling die zich vorig jaar en de afgelopen vijf jaar ook aftekende (zie tabel). De plantenwaarde groeit structureel naar die van de bloemen.