De groei van de exportwaarde van bloemen en planten vanuit Nederland naar marktleider Duitsland is mooi, maar minder dan gemiddeld. De inkoopkosten zijn fors gestegen. In het bloemensegment trekken vooral retailers meer uit de markt. In het plantensegment zijn er tekorten.
We mogen niet mopperen”, schetst verkoopleider John de Mooij het beeld voor de Duitse groothandelsklanten van Hilverda De Boer over de afgelopen acht maanden dit jaar. „En het perspectief is voorlopig goed.” Met De Mooij wijzen directeur Koen Heijl van Duitslandspecialist W.K. Heyl, de commercieel-directeuren Peter Janmaat van Bouquetnet/Bloominess en Huib Kranendonk van Royal Lemkes op de gestegen prijsvorming, die de omzetgroei vertekent. „Dat geldt voor de hele bloemisterijbranche”, stelt ook Wesley van den Berg van Floridata, dat de exportstatistieken vaststelt op basis van aangemelde facturen van de aangesloten deelnemers. Zij vertegenwoordigen zo’n 80% van de exportomzet.
Van den Berg analyseert verder dat de groei in het retailsegment zich vooral voltrekt bij de snijbloemen. „Bij de pot- en tuinplanten is dat wisselend”. Dat bevestigt ook Kranendonk op basis van de concrete afzetstromen via Royal Lemkes. Floridata rekent ketens van supermarkten, warenhuizen, bouwmarkten en tuincentra tot het retailsegment en dat is op zich weer heel divers.
Dit artikel gratis lezen?
Registreer gratis uw account en krijg 5 dagen toegang tot alle premium artikelen van Bloemisterij, Bloem&Blad en Greenity.
Heeft u een abonnement op het Vakblad voor de Bloemisterij, Bloem&Blad, Greenity of Floribusiness, maar geen account? Neem contact met ons op.