Bloemen hebben een significante impact op het welzijn, geluk en de emoties van stedelingen in Frankrijk. Dit blijkt uit een onderzoek waarbij het Franse consumentenplatform Lajoiedesfleurs.fr van Bloemenbureau Holland samenwerkte met twee Franse wetenschappelijke onderzoekers.
Het onderzoek richtte zich op het effect van bloemen in huis bij Fransen die in de stad wonen. Er was nog nooit onderzoek gedaan naar het effect van bloemen op stedelingen. Het onderzoek werd uitgevoerd bij twee groepen, de ene groep bestond uit 55 stedelingen die boeketten thuis ontvingen, de andere groep van 71 mensen was een controlegroep die geen bloemen thuis kregen.
Metingen
De twee groepen vulden een vragenlijst in met daarin een welzijnsmeting, een geluksmeting en een emotiemeting. De resultaten zijn betrouwbaar omdat alle metingen werden uitgevoerd met behulp van tests die voldoen aan internationale normen en wetenschappelijk gevalideerd zijn.
Het grootste effect was te vinden bij het aspect welzijn. De deelnemers van de ‘bloemen’-groep toonden namelijk een significant hoger niveau van welzijn. Zo scoorden ze hoger, in volgorde van een grotere significantie, op ‘optimistischer over de toekomst’, ‘blijer’ en ‘meer ontspannen’. Ook blijkt dat bloemen in huis het gedrag van de stedelingen in de samenleving bepaalt; bloemen hebben een gunstig effect op sociale interacties en dus op het algemeen welzijn. Zo toonden de mensen met bloemen in huis meer interesse in anderen, voelden ze zich dichter bij anderen en ervoeren ze meer zelfvertrouwen.
Natuurlijke gemoedsregelaar
Ook toonde het onderzoek aan dat stedelingen die bloemen in hun dagelijks leven integreren, een hoger niveau van geluk ervaren en zijn bloemen als het ware een ‘natuurlijke gemoedsregelaar’ met positieve effecten op de emotionele gezondheid. Zo kalmeren ze en maakt mensen positiever en zijn bloemenhebbers bijvoorbeeld ook minder snel geïrriteerd, nerveus of vermoeid.
Gebruiken in communicatiecampagne
Volgens Bloemenbureau Holland geeft het onderzoek een nieuw perspectief aan de kracht van bloemen, het zogenoemde ‘Flower Effect’. BBH gaat dit gebruiken in haar communicatiecampagne. Zo is ze in haar internationale bloemencampagne gestart met in elk land een eigen PR-aanpak rondom dit ‘Flower Effect’. In Frankrijk verkondigt ze het bijvoorbeeld via diverse consumentenmedia, maar ook zorgt ze ervoor dat het in populaire wetenschappelijke tijdschriften aandacht krijgt.