Vorige

Eerste studie die ‘Flower Effect’ bij stedeling aantoont

Beeld

Bloemen hebben een significante impact op het welzijn, geluk en de emoties van stedelingen in Frankrijk. Dit blijkt uit een onderzoek waarbij het Franse consumentenplatform Lajoiedesfleurs.fr van Bloemenbureau Holland samenwerkte met twee Franse wetenschappelijke onderzoekers.

Het onderzoek richtte zich op het effect van bloemen in huis bij Fransen die in de stad wonen. Er was nog nooit onderzoek gedaan naar het effect van bloemen op stedelingen. Het onderzoek werd uitgevoerd bij twee groepen, de ene groep bestond uit 55 stedelingen die boeketten thuis ontvingen, de andere groep van 71 mensen was een controlegroep die geen bloemen thuis kregen.

Metingen

De twee groepen vulden een vragenlijst in met daarin een welzijnsmeting, een geluksmeting en een emotiemeting. De resultaten zijn betrouwbaar omdat alle metingen werden uitgevoerd met behulp van tests die voldoen aan internationale normen en wetenschappelijk gevalideerd zijn.

Het grootste effect was te vinden bij het aspect welzijn. De deelnemers van de ‘bloemen’-groep toonden namelijk een significant hoger niveau van welzijn. Zo scoorden ze hoger, in volgorde van een grotere significantie, op ‘optimistischer over de toekomst’, ‘blijer’ en ‘meer ontspannen’. Ook blijkt dat bloemen in huis het gedrag van de stedelingen in de samenleving bepaalt; bloemen hebben een gunstig effect op sociale interacties en dus op het algemeen welzijn. Zo toonden de mensen met bloemen in huis meer  interesse in anderen, voelden ze zich dichter bij anderen en ervoeren ze meer zelfvertrouwen.

Natuurlijke gemoedsregelaar

Ook toonde het  onderzoek aan dat stedelingen die bloemen in hun dagelijks leven integreren, een hoger niveau van geluk ervaren en zijn bloemen als het ware een ‘natuurlijke gemoedsregelaar’ met  positieve effecten op de emotionele gezondheid. Zo kalmeren ze en maakt mensen positiever en zijn bloemenhebbers bijvoorbeeld ook minder snel geïrriteerd, nerveus of vermoeid.

Gebruiken in communicatiecampagne

Volgens Bloemenbureau Holland geeft het onderzoek een nieuw perspectief aan de kracht van bloemen, het zogenoemde ‘Flower Effect’. BBH gaat dit gebruiken in haar communicatiecampagne. Zo is ze in haar internationale bloemencampagne gestart met in elk land een eigen PR-aanpak rondom dit ‘Flower Effect’. In Frankrijk verkondigt ze het bijvoorbeeld via diverse consumentenmedia, maar ook zorgt ze ervoor dat het in populaire wetenschappelijke tijdschriften aandacht krijgt.

Gerelateerde content

Blijf op de hoogte
met wekelijkse updates!

Selecteer categorie(en):
Registreren

Selecteer een de demo en krijg vijf dagen gratis toegang tot PlatformBloem.

Onbeperkt gebruik maken van PlatformBloem?
Bekijk de mogelijkheden.

Heeft u een abonnement op het Vakblad voor de Bloemisterij, Greenity, Bloem&Blad of Floribusiness, maar geen account?
Neem contact met ons op.

Al een account?
Inloggen

Log hier in met uw account van het Vakblad voor de Bloemisterij, van Greenity of van Bloem&Blad.

Heeft u een abonnement op het Vakblad voor de Bloemisterij, Greenity, Bloem&Blad of Floribusiness, maar geen account?
Neem contact met ons op.

Sluit venster
  • Feedback ontvangen wij graag!

Sluit venster