Het zou een merkwaardige vaststelling zijn, dat corona de positie van tulp in het retailsegment heeft versterkt. Zeker met in het achterhoofd de malaise vorig voorjaar en de scherpere prijszetting voor dit seizoen. Maar toch…
Niet aan te slepen”, constateert inkoper Rob Langeveld van Bouquetnet voor tulpen in het retailsegment half januari. „We zijn nog maar net onderweg, maar de start is bizar goed”, voegt Joost Leeuwenburg van L&M, dat 90% van de tulpen via retail afzet, toe. Veilingmeester Arjen Groeneveld van FloraHolland Aalsmeer signaleerde voor de klok grotere vraag naar het lichte segment. Dat duidt op meer vraag vanuit de retail.
Productmanager Pieter de Munnik van SuperFlora, gespecialiseerd op retail in Engeland, verwacht in die markt nog groei voor tulpen. „Het is een must in het schap.” „Mensen hebben geld en de supermarkt is een attractie”, verklaart Leeuwenburg het optimisme. „En de onbewuste campagne vorig jaar. Doordat door de lockdown tulpen overal beschikbaar kwamen voor een lage prijs hebben consumenten de bloem nog beter leren kennen. Komt altijd open en staat een week.” Voor Arjan Rood van De Wit Bloembollen gaat de veronderstelling van Leeuwenburg te ver. Maar Winfried Versluis van Flowersconnect is stellig: „In het retailsegment is de tulp coronaproof gebleken.”