Bij de verkoop van planten zijn er verschillende initiatieven die de online en offline wereld bij elkaar brengen. Diverse apps en de inzet van een sociale robot bijvoorbeeld. Ook het gebruik van QR-codes laat een revival zien. Op de winkelvloer kunnen QR-codes verkopers ondersteunen en iedere scan levert waardevolle marktinformatie op.
Volgens Frank van der Heide, directeur Tuinbranche Nederland is er in de tuincentrumbranche behoefte aan verkopers met productkennis en consumenten willen zelf informatie vergaren. „Dat is de reden waarom wij, en een aantal van onze leden, met een pilot van Hogeschool van Amsterdam meededen. Zij onderzochten de afgelopen twee jaar bij retailers of de inzet van een sociale robot op de werkvloer verkoopmedewerkers kan ondersteunen.”
Naast winkels als Intertoys en Blokker, namen ook Intratuin Pijnacker en Tuincentrum Ockenburgh in Den Haag deel aan de pilot. Afgelopen november kwamen de resultaten van het onderzoek naar buiten. Bij Intratuin Pijnacker gaat volgens het rapport de voorkeur duidelijk uit naar menselijk contact als het gaat over gastheerschap. Maar producten vinden op de winkelvloer gaat makkelijk via de robot. Ook Maarten Kester van Tuincentrum Ockenburgh vindt het handig dat de robot consumenten de weg kan wijzen in het tuincentrum, maar zelfstandig rijden op een winkelvloer is voor de robot nog een uitdaging. „Ook was de kennis van de robot over ons sortiment te beperkt. We zagen wel dat de jongere generatie klanten, van 20 tot 40 jaar, er het meest gebruik van maakte. Wij gaan zoeken naar andere digitale hulpmiddelen. QR-codes op producten hebben onze interesse, maar dan moet de consument die de QR-code scant wel op onze website uitkomen.”