Na twee jaar van overmatige productie, doet dianthus dit seizoen weer een stap terug. De eerste maanden kwam dat nog niet tot uiting in de prijsvorming. Orders blijven achter op vorig jaar en de daghandel is stroef.
De markt van dianthus kent een sterk jojopatroon. Afgelopen twee jaar is er veel meer geproduceerd dan de markt aankon, nu zijn telers weer wat voorzichtiger. De nachtmerrie van doordraai en storten, zoals vorig jaar na april, staat nog vers in het geheugen. Nu liep het juist de eerste drie maanden stroef. „We hebben minder opgezet voor na de Moederdag, vanwege de ervaringen vorig jaar. Maar nu bleef het ook de eerste maanden rustig. Vooral de Nederlandse markt laat het nog afweten”, merkt dianthusteler Kees Preesman. Collega Cor IJzelenberg zette 10% minder op dit jaar. „Vaste klanten in Engeland en Scandinavië reserveerden 15 tot 20% minder voor dit seizoen en bestellen tot nu toe ook niet bij. Er heerst onzekerheid, maar ook is de lokale teelt in die afzetlanden toegenomen. Hopelijk is dat niet structureel.”
Kwekerij Bolkplants zette juist meer op voor dit seizoen. „Alleen omdat we wat grote acties hebben gescoord bij supermarkten. We produceren echt naar de vraag. Dianthus is een prima supermarktproduct; het is een sterke plant die lang goed blijft in de winkels”, zegt Martin Bolk. Bij kwekerij Rodon lopen de 9 cm-potten goed. Arjan Rolff: „Maar de maten 10,5 en 12 gaan moeizaam. Daarin is ook het meeste aanbod. Het hoogseizoen begint nu pas, dus het kan nog alle kanten op gaan.”
Inkoper Rudi Heling van Tuinland merkt dat de consument niet echt warm loopt voor dianthus. “We beginnen er altijd vrij vroeg mee, maar de omloopsnelheid valt tegen, ook bij leuke pot-plantcombinaties. Of het de lastige doorbloei is of het ouderwetse imago, dat weet ik niet.”