Het was voor veel siertelers een goed voorjaar en dat betekent dat er veel karren nodig waren. De hoge staalprijzen en het ontregelde containertransport uit China zetten de beschikbaarheid van deense karren echter onder druk. Dit had een waterbed-effect naar de CC-pool. Desondanks waren er voldoende CC-karren beschikbaar; alleen niet altijd op de juiste plek.
Leveranciers van deense karren waarschuwden al in december vorig jaar voor schaarste en hogere prijzen in het voorjaar. De belangrijkste oorzaak was het tekort aan zeecontainers om nieuwe karren uit China te halen. Een andere factor was de handelsoorlog tussen China en Australië, waardoor de prijzen voor ruwe erts uit Australië fors zijn gestegen.
„Uiteindelijk was het nog erger dan we verwacht hadden”, zegt Marcel Pluim, manager van karrenleverancier Kapo. „Ik ben bijna het hele voorjaar uitverkocht geweest. De fabrieken zijn op gang gekomen, maar het staal is meer dan 20% duurder geworden. Daar valt nog mee te leven. De vrachttarieven zijn echter niet meer rond te rekenen. De transportkosten voor een kar vanuit China gaan van €4 naar €20. Dat is veel geld als je duizenden karren moet hebben. En zelfs als je hoog biedt, zijn er nog steeds bijna geen containers te krijgen. De hele lijndienst is ontregeld.”