In de eerste maanden na invoering van BTOM loopt de invoer van bloemen en planten in het Verenigd Koninkrijk niet bepaald soepel. Het Britse ministerie DEFRA zegt er alles aan te doen om vertragingen en schade aan de Britse grens te voorkomen.
Volgens het Britse ministerie van Milieu, Voedsel en Plattelandszaken DEFRA werkte ze in aanloop naar de invoering van BTOM op 30 april jl. met handelaren samen om er zeker van te zijn dat inspecties efficiënt en snel verlopen. „We werken nog steeds met de handelaren om ons ervan te verzekeren dat ze documentatie accuraat invullen voordat ze hun reis naar het VK starten. We publiceerden ook richtlijnen voor de eisen aan een inspectie voor handelaren en chauffeurs om de lengte van de wachttijden terug te brengen.”
Ondanks dat DEFRA aangeeft nauw met de handelaren samen te werken, geven die aan dat er veel schort aan de communicatie, aldus VGB en TLN. Zo komt het voor dat een chauffeur ervan overtuigd is dat de Britten zijn lading willen inspecteren, maar blijkt dat na lang wachten aan de grens niet het geval. Het omgekeerde komt ook voor. Transporteurs zijn ervan overtuigd dat de Britten hun lading niet controleren en rijden door bij de grens. Later komen ze erachter dat de Britten de lading wel wilden inspecteren. Deze gevallen doen zich voor als de status van keurplicht wijzigt terwijl de goederen onderweg zijn. Deze wijzigingen gebeuren buiten kantoortijden.