Vroeger werkte Tom Ebus zich in zijn winkel een slag in de rondte. Inmiddels is zijn manier van ondernemen veranderd en draait het vooral om efficiëntie. Zo staat de binderij centraal in de winkel. „Voor zowel het helpen van klanten als het verwerken van zakelijke bestellingen, die via de achterdeur naar buiten gaan, is dit het meest efficiënt.”
Het is even zoeken naar waar ik precies moet zijn voor mijn afspraak met Tom Ebus (54). Samen met Lilian Janssen is hij eigenaar van Nizza Bloembinders in Venlo. Met een OV-fiets fiets ik in een kleine tien minuten van het station in Venlo naar de winkel toe. Deze bevindt zich net buiten het stadscentrum, verscholen tussen de huizen. Voor wie hier voor het eerst komst, is het geen plek waar je een bloemenwinkel zou verwachten. Toch staat er wel degelijk één en is deze allesbehalve klein. De totale winkel, inclusief binderij, plantenkas, opslagruimte en aparte ruimte om bloemwerk met klanten te bespreken, beslaat 1.000 m2.
Al ruim honderd jaar is Nizza een bekende naam in Venlo. Waar er voorheen twee vestigingen waren, één in het centrum en één op de huidige locatie, besloot Tom, toen hij ruim twintig jaar geleden de winkels van zijn ouders overnam, de winkel in het centrum te sluiten. „Hoewel we al lang bestaan en van twee naar één vestiging zijn gegaan, is de kern van het bedrijf hetzelfde gebleven. We zijn nog steeds een traditionele bloemenwinkel, waarbij de focus ligt op de bloemen. Verder verkopen we kamerplanten, vazen en potten.”